(+31)040 - 304 60 58

Filosofie van het onderwijs

Een analyse van acht hoofdvragen

Boeken

Filosofie van het onderwijs

Een analyse van acht hoofdvragen

Ron Ritzen
€ 14,90

Op voorraad
Direct leverbaar uit voorraad

Product omschrijving

Reeds tweede druk. Het boek is bedoeld voor studenten die worden opgeleid voor het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs, en verder voor ouders, docenten en beleidsmakers.

In dit boek behandelt de auteur een aantal hoofdvragen over het onderwijs. Het gaat daarbij om vragen die iedereen die met onderwijs te maken heeft, zichzelf meer dan eens stelt. Moeten waarden en normen overgedragen worden? Welke vakken moeten er geleerd worden? Heeft het speciaal onderwijs te maken met tekortkomingen van leerlingen of met tekortkomingen van het reguliere onderwijs? Hoe ver reikt de verantwoordelijkheid van een docent voor zijn leerlingen? Hoeveel vrijheid van onderwijs is wenselijk? Wat betekent (school)management in onze cultuur? En de meest algemene vraag is misschien wel of er sprake is van een crisis in het onderwijs.
Aan de hand van de inzichten van filosofen als Habermas, Foucault, Kant, MacIntyre, Nietzsche, Peters, Rescher en Rorty worden deze hoofdvragen geanalyseerd en in een breder verband geplaatst.
In een tijd waarin aan onderwijsgevenden steeds diversere taken worden opgedragen en waarin ze met heel veel informatie worden overladen, biedt dit boek een overkoepelend instrumentarium om met die veelheid om te gaan.
Het boek is bedoeld voor studenten die worden opgeleid voor het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs, en verder voor ouders, docenten en beleidsmakers.

Specificaties

ISBN
9789055734634
Auteur(s)
Omvang
108 pagina's
Uitvoering
Paperback
Verschijningsdatum
01 Januari 2004

Recensies

Op: http://www.onderwijsfilosofie.nl/denkfiguren-bibliotheek/recensies/1110-2/
"Ron Ritzen is erin geslaagd om een filosofische invalshoek te combineren met een toegankelijke, aantrekkelijke stijl. Het feit dat hij zich niet onpartijdig houdt maar laat doorschemeren dat hij zich kwaad maakt over bepaalde ontwikkelingen is niet storend maar activeert de lezer om zijn eigen oordeel te vormen. Kortom: een zeer boeiend boekje voor iedereen die zijn denken over onderwijs net een stapje verder zou willen brengen."
Simon Verwer