(+31)040 - 304 60 58

Muziek ervaren

Essays over muziek en filosofie

Boeken

Muziek ervaren

Essays over muziek en filosofie

Albert van der Schoot , Thomas Baumeister , Erik Heijerman , Oane Reitsma , Jacomien Prins , Marlies De Munck , Rob van Gerwen , Maarten Beirens , Hans Fidom , Gerrit Steunebrink
€ 22,90

Op voorraad
Direct leverbaar uit voorraad

Product omschrijving

Muziek kan op vele manieren worden ervaren. Als kunst, als entertainment, om op te dansen, als decoratie in een lift, bij officiële ceremonies of bij religieuze rituelen. Luisteren wij bij die verschillende gelegenheden op een andere manier? Wat is het verschil tussen klank en muziek? Waarom spreken wij meestal in metaforen over muziek? Heeft muziek een eigen betekenis of staat ze in het teken van iets hogers? Is muziek kunst en door welke middelen krijgt muziek zeggingskracht? Hoe beïnvloeden muzikale stijlen uit verschillende werelddelen elkaar, zoals Turkse volksmuziek en jazz? Welke invloed heeft het gebruik van elektronica op het componeren? Deze en andere vragen komen aan bod in dit boek waarin de muzikale ervaring centraal staat. Twee historische bijdragen vertellen over de relatie tussen toongeslachten en affecten, en over hoe er in de zeventiende eeuw werd gedacht over de toonsoorten in verband met lichaamssappen en over de invloed van muziek op jicht.

Tien auteurs schrijven vanuit verschillende disciplines over muziek, aan de hand van de thema’s ‘Luisterpraktijken’, ‘Muziek begrijpen’ en ‘Inspiratie uit het verleden’. Daarmee presenteert deze uitgave een dwarsdoorsnede van hoe er over muziek wordt nagedacht in de kunstfilosofie, musicologie, sociologie, cultuurfilosofie, geschiedwetenschap, orgelkunde en theologie.

Dit boek is geschikt voor iedere muziekliefhebber die verder wil nadenken over wat muziek is en hoe wij haar kunnen ervaren.

Specificaties

ISBN
9789460361678
Auteur(s)
Omvang
216 pagina's
Uitvoering
Genaaid / Gebrocheerd
Verschijningsdatum
12 Februari 2014

Recensies

In: Klarinet, maart 2015
"Muziek ervaren geeft toch een boeiende staalkaart van hoe er door musicologen en andere theoretici heden ten dage over muziek wordt nagedacht en dat prikkelt de grijze cellen."
Maarten Mestrom